New York Law Journal
Communications and Media

Friday, August 7. 1998

James C. Goodale, a Debevoise & Plimpton lawyer, is the author of All About Cable and the host and producer of the TV Show the “Telecommunications and Information Revolution,” Ch. 25 WNYE, New York City.

Why Did the ‘Enquirer’ Pay $10 Million?

On Sunday, June 28, the Cincinnati Enquirer stunned the media and communications world with its banner-headline, front-page announcement that it was retracting and apologizing for an 18-page expose on Chiquita Brands International Inc.  The story accused Chiquita of various nefarious acts, including a bribery scheme in Colombia and a reckless use of pesticides in Central America.  The Enquirer also paid $10 million to Chiquita.

The Enquirer is not the first communications company to have paid a large sum to settle a claim for publication, and so there was nothing surprising about that.  What was surprising, however, was that the payment was made before Chiquita ever brought suit and that the claim itself was based on a story that was in all likelihood true.

Chiquita, however, did sue the reporter.  The lawsuit alleges that the reporter somehow “hacked” into Chiquita’s voice-mail system.

This kind of hacking is illegal under the federal Stored Wire and Electronic Communications and Transactional Records Access Act and under an Ohio law prohibiting the unauthorized access of computer systems.  Each of these acts permits a suit for compensatory and punitive damages.

Since the reporter, not the Cincinnati Enquirer, did the hacking, a threshold question is whether the newspaper itself could be sued for the actions of its reporter.  The reporter repeatedly told the Enquirer – and apparently Chiquita, too – that Chiquita employees gave him the tapes, not that he hacked.  Therefore, the Enquirer would seem to have a reasonable case that it was not responsible for the unauthorized hacking of its employee.

The 18-page story the Enquirer ran on Chiquita was reviewed for months by the Enquirer’s outside lawyers and was discussed with lawyers for Chiquita.  Based on the fact that the story was so carefully reviewed, it seems highly unlikely that it is libelous.

For the same reason, it is also highly probable that the story is substantially true.  The Enquirer, however, does not have to prove the truth of the story to escape liability for libel, only that it did not publish the story recklessly, i.e., that it published “with absence of malice.”

Laundry List of Allegations

Why then would a newspaper retract a story that was substantially true and that its lawyers said was safe to publish?  Even more puzzling, why would it pay $10 million for that publication?  The answer appears to be that Chiquita’s lawyers produced for the Enquirer’s lawyers a long laundry list of alleged legal violations that, while defensible, would have been quite expensive to the Enquirer to defend.

This list is set out in Chiquita’s suit against the reporter.  It alleges defamation; violation of the Federal Wire Tap Act; violation of the federal Stored Wire and Electronic Communications and Transactional Records Access Act; violation of the Ohio Wire Tapping Act; violation of an Ohio act prohibiting unauthorized access to computer systems; trespass; conversion; civil conspiracy; fraud; inducement to violate employee’s duty of confidentiality to employers; inducement to breach contract, and inducement to breach fiduciary duty.

While this is a long list, when all is said and done, the only really troubling violation if for hacking.  The publication is probably not defamatory, and while, technically, hacking may be a trespass, it is not likely that Chiquita would have collected much money for a technical trespass. 

Wire-tapping laws have occasionally been used for suits against the press, but they probably do not apply to this case, because they aim to prohibit the interception of live conversations, not the pilfering of pre-recorded messages.  And while the reporter may have induced Chiquita employees to be disloyal to Chiquita by giving him voice-mail codes, no suit has ever been successfully brought against a media company or its employees for causing such a breach of loyalty.

The $64,000 question, therefore, is whether a media company can be assessed huge amounts for publishing truthful information that damages a company’s reputation, when the facts have been obtained through tactics that make you hold your nose.  This question has never been authoritatively answered by the courts.

It may be answered by a federal appellate court this fall in the famous Food Lion case.  In that case, ABC reporters who misrepresented themselves as Food Lion employees, produced a shocking, but true, story about Food Lion’s food-handling practices.  A North Carolina judge decided ABC should pay $1,400 for the misrepresentation, $2 for trespassing on Food Lion property and $315,000 in punitive damages – effectively for the broadcast.

But if the broadcast is true, how can that unfairly damage Food Lion’s reputation?  One can understand how such a broadcast eliminates that ability of Food Lion to keep its health sanitation practices private, but a food store catering to the public can hardly complain about that.

To punish ABC for its truthful publication rather than solely for its trespass, is akin to killing the messenger for delivering a distasteful message.  The same applies to the Enquirer’s message about Chiquita.

Hacking into voice-mail is the cyberspace equivalent of trespassing and, standing by itself, is not worth a payment of $10 million.  It is only the publication of the Chiquita story that raises the ante.

For those carrying the First Amendment banner, one would have preferred that the Enquirer had fought to the end for the truthfulness of its story and paid legal fees, not damages, for what appears to be a truthful publication.  Hard facts, however, make bad law, and the Enquirer, along with its owner, Gannett, clearly preferred getting rid of the matter to fighting for the principle of truthful publication under these circumstances.

One wonders, however, after saying that, if it was also necessary to retract the story, run the retraction under a banner headline on Page One and fail to release the reporter from liability when the $10 million was paid.  Only Gannet and the Enquirer know the answer – but apparently, at least in their view, there was no other way to make Chiquita go away.


121.doc

3

121.doc


