News Media and the Law
New York Law Journal
December 7, 1977
Mr. Goodale, a member of the New York Bar who writes this column as a regular feature of the Law Journal, is an executive vice president of The New York Times Company.

CBS Again Wins
Editorial Protection

In 1971, Frank Stanton, then president of the Columbia Broadcasting System, told Congress he would go to jail rather than give up this First Amendment right not to turn over outtakes (unshown footage) from the CBS program “The Selling of the Pentagon.”

He won.  Six years later Barry Lando, a CBS producer of “Sixty Minutes” made essentially the same First Amendment argument with respect to a variety of other journalistic and editorial materials in a libel case in the Second Circuit Court of Appeals, Herbert v. Lando, et al.
 He won too.

The two cases raise substantially similar issues.  Stanton refused to deliver outtakes to the Special Sub-committee on Investigation of the House Interstate and Foreign Commerce committee of Congress (known as the Staggers Committee) because the First Amendment prohibited the disclosure of the editorial decision of what to put on television and what to leave on the cutting room floor.  Lando argued that his editorial decisions as to what should go on his program were similarly protected.  Congress voted against citing Stanton for contempt; the Second Circuit last month held, in a two to one decision, that the First Amendment protected Lando from disclosing this “thoughts, opinions, and conclusions.”

Case Law Developed

At the time CBS and Stanton presented their case to Congress, there was virtually no case law to support their position that the editing process was protected by the First Amendment.  Since that time, however, there has been a veritable flood of litigation on the nature and extent of the reporter’s privilege — editing is a central part of that privilege — commencing with Branzburg v. Hayes, 408 U.S. 665 (1972) a case which the press is popularly thought to have lost totally.

But the press did not lose that case, only part of it.  The part it won has turned out to afford it a rather broad privilege under the First Amendment not to disclose confidential sources of information and a privilege not to disclose the nature of its editorial process.  The cases litigating this question since Branzburg (1972) number 60 to 70
 and the vast majority have recognized a constitutional privilege under the First Amendment both to gather and to edit the news.

Background of Case

The Branzburg decision arose out of four separate cases, each of which involved grand jury subpoenas which reporters had failed to honor.  Three of the cases involved arguments by reporters that they should not be required to appear at all before grand juries and one (Branzburg) involved a question of whether a reporter should testify as to a crime he had personally witnessed (the making of hashish).  In Branzburg, the Supreme Court held (1) the reporters were required to appear before the grand juries and (2) the reporters were required to testify as to crimes they had seen.  No question of editorial selection was involved and no question of sources was directly before the court.

The decision written by Justice White was a narrow one, decided by a narrow majority (five to four), in which Justice Powell (the key fifth vote) said he would, in effect, vote a different way in a different case.  He went to great length to reiterate this position in Saxbe v. Washington Post Co., 417 U.S. 843 (1974) in which he dismissed any suggestion that Branzburg rejected the concept of a newsman’s privilege generally:

“It is true, of course, that the Branzburg decision rejected an argument grounded in the assertion of a First Amendment right to gather news and that the opinion contains language which, when read in isolation, may be read to support the majority’s view.  E.g., 408 U.S. at 684-685.  Taken in its entirety however, Branzburg does not endorse so sweeping a rejection of First Amendment challenges to restraints on access to news.  The Court did not hold that the government is wholly free to restrict press access to newsworthy information.  To the contrary, we recognized explicitly that the constitutional guarantee of freedom of the press does extend to some of the antecedent activities that make the right to publish meaningful: . . . In addition to . . . explicit statements, a fair reading of the majority’s analysis in Branzburg makes plain that that the result hinged on an assessment of the competing societal interests involved in that case rather than on any determination that First Amendment freedoms were not implicated.”

Test Met

Thus, adding Powell’s opinion in Branzburg to that of the four dissenters, the case is authority for the proposition that reporters should not be required to testify unless (1) there is a compelling state interest in such testimony (2) there is a showing of a high degree of relevance for such testimony and (3) there is no alternate source for such testimony.  In Branzburg itself the test was met, perhaps be cause reporter Paul Branzburg alone had witnessed a crime.

But in other situations the press has won, and since Branzburg a multitude of cases (including several involving testimony sought before grand juries) have held reporters not required to testify as to sources or to their editorial process.
  From an analysis of these cases, it is clear that the reporter’s privilege has a scant relationship to such common law privileges as the doctor-patient lawyer-client privilege.  There is for example, little that is “confidential” in a common law sense about the editing process of CBS in “The Making of the Pentagon”.  Yet, it is clear that if the government or others, through the power of the courts can intrude into the news gathering and editing process, the press cannot carry out its function under the First Amendment.  Even Justice White in his opinion in Branzburg held that newsgathering was protected under the First Amendment.

Rulings After Branzburg

Other Supreme Court cases decided after Branzburg granted reporters and editors special protection for their editing decisions.  The Court in Tornillo
 held a newspaper could not be required by law to open its columns for editorial reply.  In DNC the Court refused to require television and radio stations to broadcast political advertisements against their will, stating that “[f]or better or for worse, editing is what editors are for; and editing is selection and choice of material.”
  Thus, under Branzburg, DNC and Tornillo, the Supreme Court granted the press significant protection for newsgathering and editing; the only question was how much.

The precise issue in Herbert was whether Barry Lando should be required to answer a wide range of questions as to why he had not followed up certain leads, omitted certain information and reached certain conclusions as to his CBS “60 Minutes” program about Colonel Herbert.  CBS had been sued by Herbert, a well-known army officer who accused his peers of Vietnam was crimes.  The program cast doubts as to the truth of those accusations.  Discovery of Lando had gone on for 26 days and had consumed almost 3,000 pages of transcript in the process.  The issue of whether disclosure of the editorial process was protected by the First Amendment was an issue of first impression in the Second Circuit although the court had earlier twice found protection for reporters’ sources.
  This issue had, however, been before other courts, most notably the D.C. District Court in Democratic National Committee v. McCord,
 one of the Watergate cases.

Facts in ‘McCord’

In McCord, the Democratic National Committee sued the Committee to Reelect the President for civil damages.  CREEP – as it was then and later known – in turn subpoenaed The New York Times and the Washington Post, Carl Bernstein, Bob Woodward, John Crewdson and other Watergate reporters for their notes, sources and other documents relating to the break-in.  Both Katherine Graham and Arthur Ochs Sulzberger said they would go to jail rather than turn over this documentation.  Indeed it would have been highly ironic if at that time (early on in the Watergate story) the Watergate burglars could have succeeded in putting Woodward and Bernstein in jail by serving a subpoena on them for their editorial material and thereby possibly avoid a jail sentence themselves by indirectly restraining the publication of the Watergate story.

The D.C. District Court wisely avoided this result and held that the subpoenaed parties had a privilege not to disclose sources or the editorial process.  There could be no disclosure, the Court said, unless the party seeking the information could show that it was highly relevant to his case and exhausted alternate sources for it.

Wise Decision by CBS

In Herbert, CBS wisely waived its editorial privilege in large part and turned over outtakes and other material to the plaintiff, choosing to make its stand on that part of the editorial process covering the intellectual decision involving what broadcast and what not to, as it had done before the Staggers Committee.  It was a wise decision since, as noted the question of protection for the editorial process was one of first impression in the Second Circuit.

In his opinion, Chief Judge Kaufman noted first that Branzburg recognized the right of the press to gather information, and more importantly, recognized a privilege for reporters.  Secondly, he concluded that DNC, and Tornillo gave specific protection for the editorial process.  “The unambiguous wisdom of Tornillo and CBS is that we must encourage, and protect against encroachment, full and candid discussion within the newsroom itself.

Accordingly, he reasoned, the press has a substantially absolute privilege for those matters that “strike to the heart of the vital human component of the editorial process,”
 namely Lando’s “thoughts, opinions and conclusions”.
  Without such a privilege and “[f]aced with the possibility of . . . an inquisition, reporters and journalists would be reluctant to express their doubts.  Indeed, they would be chilled in the very process of thoughts”.
  His conclusion is that there is a substantial similarity between the pretrial inquiry of Herbert, under judicial auspices, and a legislative inquiry and, [i]t cannot be gainsaid that were a legislative body to require a journalist to justify his decisions in this matter, such an intrusion would not be condoned.”
  In other words, the Staggers Committee inquiry and this case stand on the same footing.

Oakes’ Concurrence

Judge Oakes’ concurring opinion, in a sense, goes further than that of Judge Kaufman.  Rather than resting his opinion alone on the existence of a reporter’s privilege based on Branzburg, DNC and Tornillo, he relies, as well, on a theory most notably articulated by Justice Potter Stewart in an address at the Yale Law School in 1974, entitled “Or of the Press”.
  In that speech, Justice Stewart suggested that the press had a special status in our system which Judge Oakes characterizes as being based on a “structural, institutional differentiation between freedom of speech and freedom of press.
  Stewart’s argument was that if the free press clause only meant to guarantee freedom of expression then “it would be a constitutional redundancy”
 since everyone is guaranteed such freedom under the freedom of speech clause.  “The primary purpose of the constitutional guarantee of a free press was . . . to create a fourth institution outside the Government as an additional check on the three official branches.”

Since the freedom of the press has special protection, then it follows that the core of this freedom ‑ editorial selection – is entitled to protection.  “To the extent that the independent exercise of editorial functions is threatened by governmental action, the very foundations of the architectural masterpiece that is our form of government are shaken, the supporting columns weakened.”

Court’s Three Choices 

Oakes then turns to the rule that results from the court’s decision.  He notes the Court of Appeal has three choices before it i.e., to find (1) no privilege at all and require Lando to answer all the questions, (2) a qualified privilege, or (3) an absolute privilege.  The choice is really between 2 and 3 above since like Kaufman, Oakes believes the editorial process is entitled to special protection.  Oakes rejects a qualified privilege because it is vague, difficult to apply and subject to constant litigation.  “In effect, the discovery process itself, and the resulting litigation over the ‘directly related,’ ‘highly-relevant’ and ‘otherwise-obtainable’ standards, are not merely likely to make editors more cautious, but inevitably will require them to be.”

Judge Oakes, therefore, concludes that the protection in the area of editorial selection is absolute.  He distinguishes away the application of the qualified test to cases involving sources not editorial selection.  Thus newsgathering which is recognized as being protected in Branzburg gains qualified protection.  The mental and creative process that makes up the editorial process is absolutely protected.

The Dissent

Judge Meskill dissents, not agreeing that there was any reporters privilege established by Branzburg.
  He is further troubled by the scope of the privilege, noting that “all confidential communications, whether oral or written and whether made in the newsroom or elsewhere, would have to be covered.”  And he is troubled by the status given the press by the recognition of a reporters privilege, noting he would not grant such a privilege “on the basis of a single speech, even one given by Justice Stewart.”
  Judge Meskill has stated these views before when as Governor of Connecticut he opposed the adoption of a reporters privilege by the Connecticut legislature.  In a well-publicized speech ‑ ironically also given at Yale ‑ he said a shield law would be claimed by “as unlikely a group to deserve it as any ordinary nightmare could conjure up ‑ anyone and everyone who chooses to claim that he is covered by what he calls press privileges and who decides to thumb his nose at the law of the land.”

With all due respect for this dissenting opinion, I do not believe the sixty to seventy cases decided on this subject since Branzburg, including Herbert, have given credence to these fears.

-- New York Law Journal
December 7, 1977
Page 1, Column 1

� 	Herbert v. Lando, No. 77-7142 (2d Cir., Nov. 7,1977).


� 	Herbert v. Lando, supra, slip opinion at 223.


� 	See cases cited in Practicing Law Institute, Communications Law, 1977, pp. 221-246.


� 	Branzburg v. Hayes, supra, 408 U.S. 665.


� 	417 U.S. 843.  859-60 (Powell, J., dissenting).


� 	See e.g., Morgan v. Florida, 337 So. 2d 951 (Fla. 1976): Baker v. F&F Investment Co., 420 F. 2d 778 (2d Cir. 1972) cert. denied. 411 U.S. 966 (1973); Apicella v. MacNeil Laboratories, Inc., 66 F.R.D. 78 (EDNY 1975): see generally Goodale, Branzburg v. Hayes and the Developing Privilete for Newsmen. 26 Hastings L.J. 709 (1975).


� 	408 U.S. at 707.


� 	Miami Herald Publishing Co. v. Tornille, 418 U.S. 241 (1974).


� 	Columbia Broadcasting System, Inc. v. Democratic National Committee, 412 U.S. 94, 124-25 (1973).


�	Baker v. F&F Investment, 470 F. 2d 778 (2d Cir. 1972), cert. denied, 411 U.S. 966 (1973); U.S. v. Orsini, 424 F. Supp. 229 (EDNY 1976), affd F.2d � (2d Cir. 1977), 2 Med. L. Rptr. 2264.


� 	Democratic National Committee v. McCord, 356 F. Supp. 1394 (DDC 1973).


� 	Herbert v. Lando, supra, slip opinion at 230.


� 	Id. at 241.


� 	Id. at 223.


�	Id. at 241.


� 	Id.


� 	Id. at 248-49.


� 	Id. at 246.


� 	“Or the Press,” 26 Hastings L.J. 631, 633-34 (1975); quoted in Herbert v. Lando, supra, at 249 (Oakes, J. concurring).


� 	Id.


� 	Herbert v. Lando, supra, at 250 (Oakes, J. concurring).


� 	Id. at 261.  Judge Oakes does not add a compelling state interest to his articulation of the qualified test, but in effect both he and Judge Kaufman are stating there is no compelling state interest in forcing disclosure of core editorial process decisions.


� 	Id. at 265-6 (Meskill, J., dissenting).


� 	Id. at 268.






7.doc

3

7.doc


