New York Law Journal
Communications and Media Law
Friday, December 1, 1995
James C. Goodale heads the media and communications group of Debevoise & Plimpton.  Ellen Paitel, an associate at the firm, assisted in the preparation of this article.

 ‘60 Minutes’ v. CBS and Vice Versa

When Don Hewitt, the producer of “60 Minutes” was told he had to cut a recent story on the tobacco industry because of potential liability for the tort of “inducing a breach of contract,” he told the New York Times, “I never even heard [of it] before.”  Hewitt’s not the only one.  Apparently, there is no reported case where this claim, by itself, has ever been made against a news organization for publication.

In recent years, libel plaintiffs, frustrated by the huge burden placed on them by Sullivan, have been adding the claim to libel suits, asserting that the alleged libel caused customers to breach contracts.  Almost uniformly, however, these claims have been dismissed because, as Judge Posner held in Brown & Williamson v. CBS, they were merely an “end run” around the protections of Sullivan.

In the case of “60 Minutes,” however, the claim is for tortious interference alone and not for libel, because apparently “60 Minutes” believed the broadcast of the piece was not libelous.  The allegation is that “60 Minutes” induced an employee to breach his non-disclosure contract in order to obtain the information for the broadcast.

If this allegation is correct, then suit could be brought against “60 Minutes” (a) for inducing the breach of contract and (b) publishing the information learned through the breach.  A suit merely brought for (a) above would presumably not be of much interest to the employer because the damages would appear to be de minimis.  The real money would be in a suit for broadcast of the embargoed information to millions of viewers.

Suit Is Not Sustainable

But is such a suit sustainable for publication under the law of interference with contractual relationship and the First Amendment?  The answer would appear to be no.

Usually, legal analysis commences with the facts.  As the battle has heated up between CBS management and “60 Minutes,” and within “60 Minutes” itself, each side has been leaking its version of what happened.  The transcript of what was not broadcast was published in the Daily News.  It is beyond the scope of this column to determine what the facts are, who is right and who is wrong.

It is within the scope of this column, however, to analyze the tort of inducing breach of contract as applied to newsgathering, based on the hypothetical that (1) an employee communicated to “60 Minutes” information quarantined by a confidentiality agreement, (2) “60 Minutes” knew about the agreement, (3) the information was true and not a trade secret, (4) the employee was a paid consultant of “60 Minutes” and (5) the employee was given indemnification by “60 Minutes” against libel claims by the employer.

Inducing breach of contract is not recognized in all states, but it is recognized in New York, which has adopted the Restatement version of it (there are many).  New York and the Restatement impose tort liability upon a person who “intentionally and improperly” interferes with contractual relations by causing a party to those relations not to perform.

That is easy.  The hard part is that in most cases, the plaintiff has the burden to prove that the defendant’s actions are in fact not proper.  In order to determine what is proper and what is not, under New York law (Zilg v. Prentice Hall Inc.) a seven-part balancing test must be applied.

It requires consideration of (1) the nature of “60 Minutes”’ conduct, (2) the motive of “60 Minutes,” (3) the interests of the employer, (4) the public policy interests advanced by “60 Minutes,” if any, (5) “the social interests in protecting the freedom of action of [“60 Minutes”] and the contractual interests of the employer,” (6) the proximity or remoteness of “60 Minutes” conduct to the interference and (7) the relations between the employer, the employee and “60 Minutes.”

Very Hard for ‘60 Minutes’ to Lose

If we assume that the information imparted to “60 Minutes” was not only true but also in the public interest, it would seem very difficult for “60 Minutes” to lose a suit based on the application of this balancing test, although the position of “60 Minutes” is stronger on some parts of the test than on others.

1. The Conduct.  “60 Minutes” has been heavily criticized for its methods of news-gathering in this case because (a) it had paid the employee a retainer for consultation on an earlier story and (b) it indemnified him against the potential libel claims of his employer.

As to (a), it might weigh heavily against “60 Minutes” had it paid the employee for this story, but since it did not, the earlier payment would be a slight minus, at worst.  As to (b), if the information in question is true, and the employee was seeking financial security against a suit for not telling the truth (libel), I am not sure this fact would count against “60 Minutes.”  “60 Minutes” promised indemnity only on the condition that the employee tell the truth.

2. The Motive.  The issue is whether the primary motive of “60 Minutes” was to interfere with the contract as such, or whether “60 Minutes” had another purpose.  Since the motive of “60 Minutes” presumably was to inform the public, this factor would seem to weigh heavily in favor of “60 Minutes.”  Brown & Williamson v. CBS.

If it were proved that the program’s motive was only to sell ads (highly unlikely), the factor would not count heavily for “60 Minutes” but would possibly not count against it either, because such activity would not be deemed to be motivated by a desire to damage the employer’s business.

3. The Interests of the Employer.  If the interest of the employer is to keep truthful information private and this information relates to the public interest and is not a trade secret, such an “interest” would not be a plus for the employer under this test.  In analyzing the “interest of the employer” New York law and the Restatement require a recognition that “the actor [“60 Minutes”] may be seeking to promote not solely an interest of its own but a public interest.”  Because by definition the information  in the hypothetical “is in the public interest,” this factor weighs in favor of CBS.

4. The Interest of “60 Minutes.”  According to the Restatement, positive consideration to the “actor” should be given when “[the] actor [“60 Minutes”] may believe that certain practices used in another’s business are prejudicial to the public interest, as, for example . . . his despoiling the environment by polluting a stream.”  Clearly it was the belief of “60 Minutes” that broadcast of the information left on the cutting room floor “was in the public interest.”

5. Social Interests.  The Restatement says “appraisal of the private interests of persons involved may lead to a stalemate unless the appraisal is enlightened by a consideration of the social utility of those interests.”  This factor would require balancing the paying of a prior consulting fee and the provision of libel indemnity against the importance to the public of the information provided.  Assuming again that publication of the information as “in the public interest,” this factor weighs in favor of “60 Minutes.”

6. Proximity.  It is not clear that the program’s involvement was the proximate cause of the employee’s breach.  The employee had become disenchanted with his employer’s business months before the interview and apparently was eager to speak to the media.  It is entirely possible that the employee would have breached in any case, or indeed that he already had, and that “60 Minutes” was merely the conduit through which the employee chose to make the breach public.

7. Relations of the Parties.  This tort is clearly intended, in large part, to address unfair competition between business competitors.  Consideration of this factor emphasizes the roots of the tort and underscores the awkwardness of applying it in the context of news-gathering.  “60 Minutes” and the employer in this case are not competitors.  It would weigh in the program’s favor that it was not attempting to divert any business interests of the employer to itself.

‘60 Minutes’ Wins

This hypothetical case would seem to be a slam dunk win for “60 Minutes.”  Once the court is required to determine whether the publication of the embargoed facts is in the public interest, the case is over.  This is as it should be.  Employers should not be able to punish the press for publishing the truthful message of a whistleblower.  Their remedy, if permitted by public policy, is against their employees for damages caused by the breach.

This result is compelled by the First Amendment as well, although it is not necessary to reach the First Amendment here, given that the employer cannot meet the Restatement test.

To pass muster under the First Amendment, the Restatement and New York’s balancing test, when applied in this unusual context, would have to satisfy strict scrutiny, i.e., it would have to be narrowly tailored to advance a compelling state interest.  The Restatement test may not satisfy these standards in a freedom-of-speech context, and if so, a motion to dismiss would then be in order.

But there is no need to go that far.  The Restatement and New York have already provided a balancing test that reflects First Amendment values without specifically invoking them; by requiring consideration of the public interest, the balancing says that “60 Minutes wins,” the employer loses.

New York Law Journal
December 1, 1995
Page 3





100.doc

3

100.doc


