[image: image1.jpg]NYLJ - 10/3/03

BY JAMES C. GOODALE

Who Got It Right — The BBC or Tony Blair?

N MAY 29, Andrew Gilligan, a

BBC journalist, said that U.K.

Prime Minister Tony Blair, made

afalse claim that “Saddam’s mil-
itary planning allows for some WMDs
[weapons of mass destruction] to be
ready within 45 minutes of an order to
deploy them.”

Mr. Gilligan said further, the infor-
mation agencies “were unhappy about
it ... because they didn’t think it [the
statement] should have been in there.
They thought it was not corroborated
sufficiently and they actually thought
it was wrong ...."

A ‘Sexier’ Dossier

Finally, he said that the dossier “was transformed in
the week before it was published to make it sexier.”

This last statement caused a furor. Because of it, in
some part, Mr. Blair’s popularity dropped to its lowest
level with his future in doubt.

Parliament called Iraq weapons expert David Kelly,
the source for the story, to testify. He killed himself fol-
lowing his testimony.

Mr. Gilligan testified on Sept. 17 before an inquiry into
Mr. Kelly’s death run by Lord Hutton.

The inquiry has all the elements of a classic libel case.
An aggrieved plaintiff claiming false and highly dis-
paraging publication (Tony Blair), a publisher defending
the truth of the statement (BBC), an undisclosed source
(David Kelly) and a court that will decide who is right
and who is wrong (Lord Hutton).

If the BBC “wins” this case, Mr. Blair’s government will
be in further difficulty. If Mr. Blair “wins,” the BBC’s future
may be in jeopardy; and, hanging in the balance — the
Blair-Bush case for war.

But while the analogy to a major libel case is apt,
another way to think of the controversy is as a battle
between two publishers or broadcasters: the govern-
ment (Tony Blair) and the BBC, as to which one has got
the facts right.

While it is clear, of course, that the BBC is a broad-
caster, it may not be as clear that the government is one
too.

Here's why.

What the government “broadcast” or communicated
was that Iraq had chemical and biological weapons that
could be used in 45 minutes.

As is typical in journalistic endeavors, the government
relied on a source — an Iraqi army officer “high up” in
the Iraqi military establishment. His information was not
corroborated. More importantly, he was misquoted.

The source said that chemical war heads could be
made available to the Iraqi military in 45 minutes, not
that they could be deployed in 45 minutes. There is a
vast difference, of course.

Apparently, what happened was the Iragi’s statement
was changed, transformed, as you will, as it went from
mouth to mouth in the intelligence chain of command.

Mr. Blair’s statement, which we now know is not what
the source said, caused a furor. There were no WMDs
deployable in 45 minutes nor were they deployable in
long-range missiles as the British public believed. To this
day they can’t be found.

A parliamentary committee, convened to look into the
matter, concluded on Sept. 11 that Mr. Blair did not intend

James C. Goodale, a Debevoise & Plimpton lawyer, is
the former vice chairman of The New York Times.

to mislead the public. He believed the
. information supplied to him was correct.
~ Andrew Gilligan, like Mr. Blair, had one
_ source: David Kelly. Mr. Gilligan, like Mr.
| Blair, believed he accurately interpreted and
. broadcast what he was told by Mr. Kelly.
Before Mr. Kelly committed suicide, he
testified before parliament. His testimony
- did not shed any light on what Mr. Gilligan
reported.
~ While Mr. Gilligan believed he accurate-
. ly reported that the government inten-
tionally transformed the intelligence report
. “aweek before” to mislead the British pub-
. lic, it seems dubious in fact Mr. Blair’s gov-
" ernment did that. The parliamentary
inquiry concluded on Sept. 11 it did not.
Lord Hutton will have the final word on this when he
issues his report in November or December; but from
this side of the Atlantic it seems:
(1) the BBC accurately reported the 45-minute state-
ment by Mr. Blair was false; (2) the government
changed or transformed original statement by the
Iraqi source, but before it reached Mr. Blair; (3) the
U.K. intelligence community was unhappy with the
way the statement was used; (4) the dossier itself
could be said to be “sexed up” since the original intel-
ligence report was re-written to use the “45-minute”
claim over and over again; (5) while the government
made it “sexier,” the report probably was not inten-
tionally transformed the week before its release.

=—
|
i
!
1
|

Who Got It Right?

Who's got it right? My vote goes to the BBC.

The essential fact in the government’s report was false
and was reported accurately. The intelligence communi-
ty opposed the 45-minute statement because it was false.

Not only was it false as it turned out, it was not what
the Iraqi source said. It was wrong on both counts. As
Sir Richard Dearlove, head of MI6, testified, the source
“was probably misunderstood.”

Most publishers or broadcasters it is submitted would
not communicate a statement of such magnitude based
on such poor sourcing as the government did, with lives
and billions of dollars at stake.

On the other hand, the BBC may not come through
the Hutton inquiry totally unblemished.

Its newsgathering bears a remarkable parallel to the
government’s.

It relied on a single source who did not get it entirely
right and a reporter who may have misunderstood what
he was told.

BBC Got Central Thrust Right

The difference is that the BBC got the central thrust
of what it broadcast right, namely, the 45-minute claim
was false; while the government got none of it right.

Atypical experience in libel cases is that the aggrieved,
furious at the truth of principal assertion, will launch an
attack on affiliated statements which may be only par-
tially true.

That’s what seems to have happened here. Tony Blair’s
statement about “45 minutes” was false and should not
have been in his report.

This error, which justified the loss of lives and billions
of dollars, was far worse, far more serious by leaps and
bounds, than any mistake committed by the BBC. Mr.
Blair’s government got it all wrong, the BBC got most of
it right.




152.doc


