[image: image1.png]RYLJ 2/4/05

BY JAMES . GOODALE

Is the Report on Dan Rather Flawed?

few weeks ago Richard Thorn- |
burgh and Lou - Boccardi |
reléased their report on Dan |
Rather’s use of allegedly forged \
Texas Air National Guard (ANG) docu=
ments covering President George W. |
Bush’s military service. !

The report, as-is'well-known, excori- - |
ated CBSfor the use of these documents,
It is, however, a flawed report. It should
not be swallowed hook; line and sinker.

The report concluded CBS failed to
hire appropriate experts to verify the
report; didnot establish-“a chain of cus-
tody” for the documents; rushed to judg-
ment, did not promptly acknowledge
flaws in its program and broadcast afalse
and misleading report.

CBS:did rush to judgment and was slow in respond-
ing to criticism. The panel’s conciusions on the other
points are not, however, persuasive.

Surprisingly, the report is unable to conclude whether
the documents are forgeries or not. i the documents are
not forgeries, why is the panel writing the report?

The answer: to criticize the newsgathering practices
of CBS, whether the report is true or not. As such, the
report isless than fully credible.

The Four Experts CBS Hived

The panellaunches a major attack on the four experts
CBS hired to authenticate the document. One of the four,
James Pierce, concluded the signatures on the document
were authentic and there wasno reason to believe the
documents were not real. A second, Marcel Mately, con-
cluded the signatures were genuine.

The other two experts had reservations about the doe-
urnents. The panel asserts CBS should not have relied
on Mssrs: Mately and Pierce. But the panel’s assertion
is not convincing. .

It says CBS should have known that copies of docu-
ments; which these were, can never be authenticated. A
document can only be authenticated when compared to
the original. There were no originals.

Secondly, the report also asserts CBS should have
known there are two classes of experts in the field: one
respected, the-other not. Mr. Pierce was in the superi-
or category. Mr. Mately and the two other CBS experts
were not.

Mr. Pierce however, was the one who said effectively
the document was authentic. The panel never inter-
viewed him. If the panel never talked to the one expert
upon whom CBS principally relied, how can it conclude
he was not expert?

1t gets worse. If lawyers know how to hire appropriate
experts, even if journalists don’t, why didn't the panel,
backed by a hugelaw firm, hire its own experts?

One suspects that if the panel had hired experts, it
would - have ended up with some experts saying the doe-
uments were reliable, others not sure. And that would
have put the panel back where CBS was.

The report criticizes CBS for not being able to prove
“chain of custody” for the documents. Since the CBS
source, Lt. Col. Burkett, only had a copy of the docu-
ments, CBS should have known where this copy.came
from or, indeed; the source of the original documsnt.

James €. Goodale is the former vice chairman of The
New York Times and co-producer/host of the TV program

“Digital Age.”

In order for seized drugs, e.=., to be
introduced into evidence, a lawsrer must
prove who had the drugs from the time of
sefzure — a “chain of custody.” While such
proof is relevant for drug cases, it is irrel-
evant for journalists. Few, if any., stories
based on documents would ever Ire writ-
ten if that were the standard.

One of the greatest concerns facing The
New York Times in publishing the Penta-
gon Papers was their authenticity. A major
fear was they had been forged by an anti-
war group. .
¥ a strict standard of chain of custody
ad-been applied to the Times’ possession
of the Pentagon Papers, this standard
would have blown the story. It would have
required a call to the Department of Defense or thie Rand
Corp., known to have custody of the originals. Stach a call
would have brought the FBI to the Times’ door in a sec-
ond.

‘What journalists do when they receive copies of doc-
uments is to make judgments as to the source and the
provenance of what they have — are they consistent
with known facts? Is it logical to assume such documents
exist? Etc.

A “Tracking’ Analysis

Dan Rather’s producer made judgments of this sort
which the panel described as a “tracking” analysis. She sub-
mitted 40 pages showing how the events in the documents
tracked known events about the president’s ANG service.
The panel did not, however, attach her submission.

The panel agreed with some of this tracking analysis
but not all. It is fair to say it thought the analysis was
inferior than establishing custody. It is, but journalists
have used it for years.

Perhaps the least credible part of the report is its deci-
sion to label parts of Dan Rather’s program “false and mis-
leading,” even though not directly related to the documents.

For example, it concluded one interview which implied
that the “president was in the Texas ANG to avoid serv-
ice in Vietnam” was false and misleading because there
were other sources who would say the president did not
join ANG to avoid Vietnam.

Apparently, the panel believes the worldwide press,
which has said repeatedly President Bush avoided serv~
ice in Vietnam, should take it back or clarify it. [ sug-
gest this is just ridiculous.

The panel also labeled as “false and misleading” Dan
Rather’s interview with then-Speaker of the Texas House
Ben Barnes, who made a call 1o get George Bush in the
Guard. Why is this false? Because CBS has no proof that
the person who received the call was influenced by the
call. Is the panel serious about this?

By Lawyers for Lawyers

This report was written by lawyers for lawyers. It
would have been better if it had been written by jour-
nalists for journalists and the public.

Thereport accurately points out that CBS moved too
slowly to re-examine the broadcast and to discover its
source was changing his story as to how and from whorn
he got the documents. That s fair comment. But it is 6ty
25 percent of the report:

* The other three-quarters directed to the newsgath-
ering process of CBS is flawed. One is even tempted to
say that it has as many flaws as the flaws it believes it
has found in Dan Rather’s CBS broadcast.




2

