New York Law Journal 
August 11, 1982

By James C Goodale

Is the Public ‘Getting Even’
With Press in Libel Cases?

It seems inconceivable to me that the $2.1 million jury verdict handed down last week against the Washington Post for publication of a story about William Tavoulareas, the president of Mobil Oil, will or should stand up.  While the Post's story about Tavoulareas may be an example of aggressive journalism, it certainly does not amount to reckless journalism, and Tavoulareas, to win, must show that the Post was reckless.

It is true the jury found that the Post was reckless, but whether this makes sense in view of customary journalistic practice — and the law — is a different question.

Good and Bad Journalism

After sixteen years in a major communications organization, and some part of that time as counsel to The New York Times news room, I think I know the difference between good and bad journalism practice.  Not that there is any mystery to it; a piece carefully written may be characterized an "good;" a careless piece is "bad."

Unfortunately, some sloppy pieces of journalism are printed by every paper.  The press, like every other human institution, in not perfect.  It makes mistakes.  It should pay for them.  It should be subject to jury trials like anyone else and it need not cry "First Amendment" every time its toes are stepped on.

But none of this, it seems, would apply to the two Tavoulareas stories done by the Post.  One described how the senior Tavoulareas purportedly "set up" his son in business; the second how a Congressional investigation effectively confirmed the facts of the first story.  The jury found the first story libelled Tavoulareas Sr., but not the son.  The jury found the second story wasn't libelous at all.

Background of Case

While the corporate transactions described in the stories are somewhat complex, they can be boiled down to this:

In the wake of the 1973 oil embargo, Mobil was afraid the Saudis would insist that tankers carrying their oil should also carry the Saudi flag, so Mobil set up a shipping company with some Saudis.

This company was, in turn, managed by a company in which the younger Tavoulareas had an interest.  Just out of business school, he acquired a large interest in this management company apparently without making any investment.  The allegation in the Post story, then, was that Mobil was effectively paying money to one of its suppliers, of which the son  of Mobil’s president owned a large piece.

Since most of this was confirmed by a later Congressional investigation, the question became whether the Post could characterize them as it did, i.e., that the senior Tavoulareas “set up his son” in business.

Tavoulareas denied he ever “set up” his son, and the jury agreed with him.  It awarded him out-of-pocket damages and punitive damages to punish the Post for its “bad” journalistic practices.

Story Carefully Edited

Why these practices were so bad in the jury’s eyes is hard for me to tell.  The story was gone over with a tell.  The story was gone over with a fine-tooth comb by a team of editors and the Post’s lawyer. Most stories, for better or worse, do not get such careful treatment.  Ordinarily, when a reporter writes a story it’s edited for style and it’s published.

In order for Tavoulareas to sustain a finding of recklessness on appeal, he must show the Post  entertained serious doubts about the truthfulness of its story.  In other words, if he can show the editors and writers at the Post seriously doubted it was true that Tavoulareas set up his son in business, then it was reckless for the Post to publish its story in the face of these doubts.

Yet, the reporter for the story.  Patrick Tyler, had several excellent sources.  One was John Kousi, a well known New York lawyer, in his college days a captain of the Yale wrestling team, and a director of the Saudi shipping company formed by Mobil.  He told Tyler that involving the younger Tavoulareas in ownership of the management company was clearly “a nepotistic act.”

Another was George Comnas, former president of the management company.  Comnas told Tyler that Tavoulareas Sr. had indicated to him that his son wanted to join the management company and that this was the reason he took the son into that company.  Comnas had been recruited for the management company by Tavoulareas Sr.

Tyler had additional sources and vast documentary evidence about the transactions including a letter from Mobil itself describing them and a memorandum prepared by congressional staff members on the same subject.

Was Truth Doubted?

While boiling down a three-week trial to a few paragraphs is a dangerous process, all libel cases dealing with public figures simply come down to the question of whether the news organization in question entertained serious doubts or not about the truthfulness of what it published.  In libel cases of this sort the press does not have to prove what it said was true but only that is was not reckless.  It is hard to see with the sources the Post  had and the care put into the Tavoulareas story that it had any serious doubts about the truthfulness of the story.

But there stands the jury verdict at $2.1 million that disagrees with this view.  How did this come to pass?

Although I cannot prove it, my own sense is that the general public harbors a great resentment against the press and this shows up in jury verdicts in libel cases. It also shows up in public opinion polls where the press scores low in believability.  I think, therefore, a fair case can be made that the public feels overwhelmed by a news media that enters its home every night on television in living color, that has the power to force an elected president to resign, and which seems to be free from accountability unlike the rest of American institutions.

An easy way to get even with institutions of this sort which seem beyond the reach of ordinary American is to vote huge libel verdicts against them.  In the last two years juries have brought in verdicts of

· $26 million against Penthouse magazine

· $9.2 million against the Alton (III.) Telegraph
· $4.5 million against The San Francisco Examiner
· $1.6 million against The National Enquirer
· 1 million each against the Ann Arbor and $1 Oklahoma City papers.

Recent Phenomenon

This is a recent phenomenon.  There has been nothing like it in the twenty years I have been associated with press organizations, other than the verdicts against Northern newspapers by Southern juries during the civil rights movement.

Another contributing factor to these large verdicts is the attitude of the present Supreme Court toward libel cases.  Over the last ten years it has not decided one libel case favorably to the press and in that period has refused to overturn any damage awards against the press.

This is an entirely different point of view than that taken by the Warren Court.  It was that Court that overturned a half-million-dollar verdict against The New York Times voted by a Southern jury in the midst of the civil rights struggle.  The Times had published an advertisement which referred obliquely to a Montgomery, Ala., official named Sullivan and the jury returned a $500,000 verdict, most of it in punitive damages.  Sullivan was only one of several cases in which Southern juries had either awarded punitive damages against The Times or in which such an award seemed imminent.  Without a reversal of these verdicts, there was a reasonable question of whether The Times, then wracked by strikes and small profits, would survive.

If it is correct, then, to say that the current rash of these “mega verdicts” is motivated by the resentment juries feel about the press, then the situation today is quite similar to that of twenty years ago when Southern juries voted large verdicts against the Northern press to punish it for its coverage of civil rights struggle.


42.doc

3

42.doc


