Spaced Out

New York Law Journal

February 21, 1986

by James Goodale

In recent years, backyard dishes capable of receiving satellite signals have become as familiar a part of exurban iconography as split-level homes, Chrysler Minivans and Jeep Wagoneers.  For about $4,200, a homeowner could buy a dish, point it at a satellite and get HBO, the Playboy Channel, South American soccer games and just about any other programming for free.  Last month, the free ride ended as HBO and others began to scramble their signals, and the dishowners and their legal association (SPACE) are hopping mad.

Dishowners will now have to buy a de-scrambler for $395 and pay a monthly fee to HBO of $12.95 if they want to be able to watch the movie service.  Naturally enough, these dishowners, who are known in the trade as TVROs (TV Receive Only), are upset because they no longer can watch satellite television for free.  Their rallying cry is “the public owns the skies” and SPACE, their organization, has threatened to bring suit against HBO and other signal owners on the theory that they have no right to interfere with this ownership.  In addition, SPACE has introduced bills in Congress to undo the ability of HBO and others to use scrambling to protect their rights.

Impact on Mass Media

It is difficult to think of any technological innovation that has had a greater impact on mass media in recent years than the satellite delivery of television signals.  HBO, the movie service owned by Time, Inc., now has 15 million subscribers who receive movies via satellite. This is an enormous subscription base which outstrips the subscriber base, for example, of almost every publication in this country.

HBO could not deliver a service to 15 million subscribers without a satellite, which it uses to bounce a television signal from the ground into a dish typically owned by the owner of a cable TV system.  This cable operator then sends the HBO signal along a coaxial cable into the paying subscriber’s home.  The difficulty with this system is that anyone who has a dish can also pick up the HBO signal.  And so a homeowner can set the same dish out in his backyard, attach a coaxial cable to it and get HBO, or any other satellite-delivered programming, for free.

Before the Cable Act was passed in 1984,
 the law was a little murky as to whether HBO could sue the dishowner for watching HBO for free.
  While it is ordinarily true under the Copyright Act than when copyrighted material is converted to one’s own use, the copyright owner is entitled to be paid for that use, the Copyright Act has never reached the owners of backyard dishes.  Because of this loophole, it is estimated that TVROs have cost the cable industry $500 to $700 million a year in lost fees.

Loophole Remains

Even when the new Copyright Act was passed in 1976, requiring payment by cable companies,
 there still was a loophole in it for backyard dishes.  The new Copyright Act for the first time required owners of cable television systems to pay copyright fees if they took TV signals off the satellite or from anyone else, but did not require the same payment of a dishowner who did not transmit the signal to someone else.

In 1984, however, Congress passed the first major legislation affecting the cable industry and closed the loophole.  Under the new Cable Act, a cable network, like HBO, could protect its programming from unauthorized viewing by scrambling its signal which required the TVRO owner to buy a de-scrambler and pay a monthly fee or some sort of charge for the service.  If the signal was not scrambled, the dishowner could continue to receive it for free.  If the dishowner tried to unscramble it himself, he could be prosecuted under the Act.

While the right to scramble a satellite signal is absolutely clear and went into effect on Oct. 1, 1984, there was only one problem:  none of the cable networks had a scramble system that worked.  These networks had been focusing their attention, understandably enough, on increasing their sales to cable companies who were rapidly stringing up coaxial cable all over America.  Cable now passes 65 million homes, or roughly three-quarters of the TV-homes in the U.S.
  Most homeowners given a choice would rather subscribe to the cable running past their house than make a hefty investment in their own dish.  Thus, the networks’ attention was focused on cable owners in an effort to reach the 65 million homes with cable possibilities rather than the 2 million people who owned their own dishes.

Who Owns the Skies?

While the Cable Act is clear and these 2 million dishowners must also pay for the receipt of satellite programming, SPACE is extremely active in pushing the proposition that the cable companies do not own the skies.  Indeed, before the Cable and Copyright Acts were passed, the question of who owned signals picked out of the sky confused the courts many times and confused the Supreme Court at least twice in Fortnightly
 and Teleprompter.

In Fortnightly, a cable owner had picked up a hazy local signal and delivered a clear signal to local homeowners.  In Teleprompter, a cable operator had picked up a signal from another city and also delivered it clearly into a local home.  In each case the copyright owner objected that the cable operator was getting a free ride because no payment was made for the use of its programming.  In both cases, the Supreme Court, in effect, said “that’s too bad because there is no copyright violation,” reasoning that the cable operators were only passively retransmitting and not taking sufficient action (i.e., “performing”) to violate the Copyright Act.

These decisions offended copyright purists because the money the cable owners would otherwise have paid did not reach the stream of commerce and so none of it got into the pockets of creative talent.  Yet there was an unstated political premise in the Court’s decision that made some sense.  It appeared to implicitly recognize that if the cable owner were forced to pay for the programming, it would drive the new cable systems out of business, thus depriving the public of a proliferation of media voices.

Nonetheless, the copyright bar and most particularly the movie industry continued to hammer away at the perceived unfairness to the copyright owner of the Court’s decisions, and in the Copyright Act of 1976, Congress effectively reversed Fortnightly and Teleprompter by requiring cable owners to pay a compelled statutory fee into the Copyright Royalty Tribunal (CRT) through a compulsory license system.  The CRT now dispenses this royalty money annually to copyright owners.

Even so, this copyright solution is under attack today by the competitors of cable, namely the over-the-air broadcasters and the movie industry.  While clearly a royal payment by cable owners is better than no payment at all, the opposition feels it is still only half a loaf and would prefer that cable owners be required to negotiate directly with copyright owners.  This would, it is claimed, force cable owners to be on a par with over-the-air station owners who are required to enter into such negotiations before they can show copyrighted material on their stations.

The current attack on the compulsory license system was precipitated by a recent decision affecting the relative status of broadcasters and cable operators.  Last summer, broadcasters suffered a disastrous decision in a case called Quincy Cable
 which, in effect, would require them to pay cable owners to carry their signal into homes served by cable.  For years the big networks such as NBC, CBS and ABC could count on every cable home to receive their signal if a local station, like Channel 4 in New York, broadcast it.  Indeed, local cable companies were required to carry their signal under the FCC’s “must carry” rules.  Not any longer.  In Quincy Cable, the D.C. Circuit held such a requirement unconstitutional.
  Unless the Supreme Court reverses or the FCC passes new rules (if any form of “must carry” rules can pass constitutional muster), local stations, in order to guarantee carriage of their programming on cable, will have to contract with any pay cable owners to carry their signal.

Lobbying for Change

Lobbying efforts are now going on in Congress to undo the Quincy Case (if this can be done constitutionally) or at least to change the Copyright Act to force cable owners to make negotiated, rather than statutory, payments with copyright owners such as the movie companies.  The argument is that the cable companies effectively get a free ride under the copyright law since they can use any over-the-air signal they want and pay later.

Yet there would seem to be no such argument available to TVRO owners, since they are making no payment at all to copyright owners.  Unless a payment is required from dishowners, there will be no money from this source for the copyright owners and the talent that created the programming in the first place.  Almost everyone in the entertainment industry agrees that there is a crying need for more and better “product” (i.e., programming) to be shown on television.  The more money that falls through the cracks and fails to reach the talent that creates the programming in the first place, the less programming we will have in the long run.

� 	H.R. 1640 involves rate regulation and H.R. 1769 proposes a two-year moratorium on scrambling.


� 	The Cable Communications Policy Act, 47 U.S.C. § 521 et seq.


� 	Compare, for example, Chartwell Communications Group v. Westbrook, 637 F. 2d 459 (6th Cir. 1980) (Section 605 of Communications Act of 1934 prohibits interruption and receipt of encoded or otherwise restricted programming) with Orth-O-Vision, Inc., v. Home Box Office, 474 F. Supp. 672 (S.D.N.Y. 1979) (Section 605 does not prohibit commercial exploitation of movie service even if the signal owner intends to exact a fee).  See also Movie Systems, Inc., v. Heller, 710 F. 2d 492 (8th Cir. 1969)  (Section 605 prohibits receipt of unscrambled MDS signals).


� 	17 U.S.C. § 101 et seq.  Section 111 grants a compensatory license to cable operating who must pay a statutory royalty fee for the use of copyrighted programming.


� 	Section 111 of the Copyright Act applies only to “secondary transmission of a primary transmission embodying a performance or display of work.”  Since the backyard dishowner only receives the signal, Section 111 does not apply.


� 	47 U.S.C. § 605(d).


� 	Based on statistics compiled by International Communications Research provided by National Cable Television Association.


� 	Fortnightly Corp. v. United Artists Television, 39 U.S. 370 (1968).


� 	Teleprompter Corp. v. Columbia Broadcasting System, 415 U.S. 394 (1974).


� 	Quincy Cable TV, Inc., v. FCC, 768 F. 2d 1434 (D.C. Cir. 1985), petition for cert. filed sub. nom. National Association of Broadcasters v. Quincy Cable TV, Inc., 54 U.S.L.W. 3229 (U.S. Sept. 23, 1985) (No. 85502).


� 	The Court of Appeals in Quincy Cable held that the must-carry regulations of the FCC violated the First Amendment rights of the cable operators to choose their own programming matrix.  The FCC failed to establish a sufficient governmental interest and that the restrictions on First Amendment freedoms were no greater than essential to the furtherance of that interest.






68.doc

3
68.doc


